Verifica email

  • Email:
  • Parola:
Rfil neamt


Roma: Conferinta " The power of Fashion Cultural History, Comumunication creative industries and the New Europe, Opportunities and challenges

In ultimii ani industriile creative – in forma extinsa „industriile culturale si creative” – din Uniunea Europeana au avut cea mai mare dinamica de crestere in randul sectoarelor economice ale uniunii, ajungand sa genereze prin companiile active in acest domeniu (11% din totalul companiilor din UE) o valoarea adaugata de peste 600 miliarde de euro si locuri de munca pentru 12 milioane de persoane. Industriile culturale si creative reprezinta si un sector cheie pentru competitivitatea Uniunii Europene, mentinandu-si o cota de 40% din totalul acestui sector la nivel global. Iata ca puterea acestui sector la nivel european provine din vasta diversitatea si interconectarea cu celelalte ramuri ale economiei. Pentru Europa, industriile culturale si creative nu sunt o simpla unitate statistica, ci un rezultat al istoriei multimileniare a batranului continent, dar si o solutie pentru numeroasele provocari sociale din actuala perioada.
Dintr-un sector care invatase sa se descurce foarte bine de unul singur, furnizand poate cei mai multi antreprenori-vedeta ai continentului in domenii precum moda, design sau arhitectura, dintr-o data industriile culturale si creative au ajuns unul dintre cele mai “la moda” sectoare. Chiar si in Romania, unde discursul public inca graviteaza in jurul agriculturii, al industriei si al turismului, preocuparea pentru industriile culturale si creative si-a gasit nisa ei.
In ultimii ani preocuparea pentru industriile creative a luat amploare, dovada sunt si actiunile Institutului Cultural Roman care a semnat un un protocol de colaborare cu Universitatea Sapienza din Roma pe tema industriilor creative. Astfel incepand cu anul 2017 cele doua institutii realizeaza anual o conferenta ce are ca principala tema evolutia industriilor creative.
Aula Organi Collegiali si Aula Multimedia ale Universitatii "La Sapienza" au gazduit anul acesta in perioada 22-23 mai conferinta The power of fashion, cultural history, communication. Creative Industries In A New Europe: opportunities and challenges.

“Moda și industria creativă sunt și vor fi motoare ale dezvoltării și cooperării culturale “- Liliana Turoiu Președintele Institutului Cultural Român

Pornind de la această primă conferință organizată în parteneriat, protocolul intre ICR si Universitatea La Sapineza deschide calea către evenimente viitoare similare, care pot reuni lumea academică, diplomația culturală și spiritul antreprenorial, nu numai bilateral, ci și Italia-România, dar și internațional, după cum reiese din lista participanților de prestigiu pe care i-am intalnit in caietul program al conferintei. La deschiderea expozitiei au participat profesorul Antonello Biagini, președintele Fundației Rome Sapienza, George Gabriel Bologan, ambasadorul României la Roma, Liliana Turoiu, președintele Institutului Cultural Român, si profesorul Eugenio Gaudio, rectorul Universității La Sapienza.
Profesorul Angelo Biagini a vorbit despre felul armonios în care tradiția multiseculară a universității se îmbină cu noile direcții și discipline de studiu, printre care cele din aria industriilor creative, ce suscită un interes academic deosebit în ultimii ani. De asemenea, a menționat publicului și specialiștilor modul special în care s-a dezvoltat colaborarea cu Institutul Cultural Român, având în vedere faptul ca doamna Liliana Țuroiu este din 2015 membru în consiliul științific al Fondazione La Sapienza Roma. În alocuțiunea sa, domnul Ambasador Bologan a dorit să puncteze importanța evenimentelor care aduc laolaltă mediul academic și spațiul public, de tipul acestui colocviu internațional propus de ICR și Fondazione La Sapienza și a amintit că relațiile de colaborare universitară între România și Italia se bucură deja de o lungă și fructuoasă tradiție. În salutul adresat participanților, rectorul Universității „La Sapienza”, domnul Eugenio Gaudio, a atins subiectul reafirmării valorilor europene în măsura în care Uniunea Europeană se străduiește să-și redefinească identitatea și să-și reafirme valorile, accentul pe ramurile industriilor creative fiind un motor al creșterii și cooperării culturale în lume.

„Atunci când afirmăm rolul industriilor creative, celebrăm în mod inevitabil creativitatea umană, care stă la baza economiei creative. Dacă dorim să încurajam inovația, trebuie să dezvoltăm noi soluții, să ne exersăm gândirea neconvențională și să ne demonstrăm curajul de a străbate cărări nebătute până acum, în generarea de noi produse și servicii în zona industriilor creative. Altfel spus, celebrând creativitatea, îi onorăm pe toți actorii care, în ciuda diferitelor provocări, duc cu tenacitate mai departe economia creativă, de la artiștii independenți la companiile comerciale, de la ONG-uri la instituțiile publice. Îmi face o mare plăcere faptul că, împreună cu vorbitori de prestigiu din toată Europa, vom examina rolul industriilor creative ce au o pondere economică considerabilă și un rol social tot mai important, reprezentând 1% din populația activă a lumii și 3% din forța de muncă a Uniunii Europene. În acest context, industriile creative sunt un motor de creștere și de cooperare culturală” – a subliniat, în discursul de deschidere, dna Liliana Țuroiu, Președintele ICR.
Pe parcursul celor două zile, conferința reunește artiști, factori de decizie, analiști politici, cadre universitare, directori de masterate și de școli doctorale ce își desfășoară activitatea în domeniile industriei creative, precum și în zona diplomației culturale și a relațiilor internaționale. Nume sonore precum Gabriela Muňagorri Mendiola, artist plastic și designer vestimentar; John Newbigin, co-fondator și președinte al Creative England, Sanda Miller, istoric de artă, profesor de Media și arte Vizuale la Southampton Solent University din Londra, Giovanna Motta, profesor de Istorie economică și socială la Universitatea ”La Sapienza”; Unda Popp, profesor la UNARTE București și alții dezbat în cadrul celor 10 paneluri, legătura dintre industriile creative și diplomația culturală, din perspectiva apartenenței acestora la sfera culturii în sens larg, în contextul actual în care deschiderea, dialogul transfrontalier și cooperarea au devenit valori dominante ale proiectului european.

John Newbigin, consultant strategic pentru industriile creative, a remarcat plăcut surprins faptul că România, prin Institutul Cultural Român, participă activ la strategia pentru dezvoltare a industriei creative, devenind astfel un actor important în dialogul și leadership-ul la nivel global.
Președintele Newbigin și directorul științific al conferinței, prof. Giovana Motta și-au exprimat speranța că acest eveniment va fi unul recurent și va deveni o tradiție la nivel european, prin prisma actualității și relevanței temelor abordate.

"Petrolul a reprezentat resursa care a împins înainte economia mondială în secolul XX, iar creativitatea este resursa care va conduce mai departe omenirea, în secolul XXI. Orice țară care înțelege acest concept va avea succes în secolul XXI. Țările au însă nevoie de strategii multisectoriale, iar statele ai căror reprezentanți înțeleg importanța creativității și a industriilor creative vor prospera și culturile lor vor înflori în secolul XXI “ a spus John Newbigin.

Profesorul Sanda Miller, preocupată de analiza relației dintre artă și modă, a remarcat aducerea împreună, la masa de discuții, a mediului academic și a mediului de business din industriile creative, apreciind interesul României pentru un astfel de subiect, actual și viu.
"Publicul numeros, provenind preponderent din mediul universitar, este un semn de bun augur, iar discuțiile și dezbaterile nu vor lipsi. Se anunță două zile de comunicări interesante, care vor deschide, probabil, calea spre noi proiecte și parteneriate."

La conferință au mai participat și: Cristoph Backes, managing director la The u-institut, director fondator al Gründer Zentrum Kulturwirtschaft Aachen, consultant pe domeniul industriilor creative al Guvernului federal german; Massimiliano Locatelli, arhitect partener la CLS Architetti, Cinzia Capalbo, profesor de Istoria modei la Universitatea „La Sapienza”
„La invitatia Institutului Cultural Roman am participat la conferinta de la Roma, prilej jcu care am putut intalni si asculta prezentari interesante care daca vor fi aplicate vom vedea in viitor cum contribuita industriilor creative la dezvoltarea economiei mondiale va avea un rol major” a declarat Lucian Diaconu Director editorial Businesstexin.
La finalul conferintei presedintele ICR, liliana Turoiu a facut invitatia ca confeinta de anul urmator sa se desfasoare la Bucuresti!


Inapoi

Newsletter


Euroccoper Transport


 Revista 100%Construct